Medical Taping Concept

De basis van het Medical Taping Concept (MTC) werd in de jaren zeventig gelegd in Japan en Korea. De tapemethodes werden destijds ontwikkeld vanuit het idee dat beweging en spieractiviteit essentieel is om gezondheid te behouden of te herstellen. De achterliggende gedachte is, dat spieren niet alleen nodig zijn voor beweging, maar daarnaast ook bepalend zijn voor bijvoorbeeld de bloed- en lymfecirculatie en de lichaamstemperatuur. Als spieren niet goed functioneren, kan dat dus een scala van klachten en aandoeningen geven.

Voortbouwend op deze gedachte, werden er diverse elastische tapesoorten ontwikkeld die de spieren in hun functie kon ondersteunen, zonder daarbij de beweging te beperken. Door aangedane spieren op deze manier te behandelen wordt het lichaamseigen herstel proces geactiveerd. Tijdens de ontwikkeling van deze methode bleek al snel dat het toepassingsgebied veel ruimer was dan alleen het behandelen van spieren. .
Inmiddels is er ook voor pedicures een cursus Medical Taping Concept ontwikkelt. Pedicures komen vaak in aanraking met voetproblemen zoals bijvoorbeeld de hallux valgus. Daar zijn tal van hulpmiddelen voor ontwikkeld. De hallux valgus spalk, overigens geen prettig hulpmiddel, is daar een voorbeeld van. Nu is het mogelijk zo’n aandoening te behandelen, druk te verminderen en zelfs tot een standsverandering te komen met de methode van MTC.

Zo kan ook een hielspoor getapet worden en overige drukplekken worden ontlast.

pijn op de voet kan worden weggenomen en het genezingsproces van een blessure worden bevorderd. Ook pijnlijke drukplekken onder de voet zijn getapet met direct resultaat.

De gebruikte CureTape komt qua elasticiteit en gewicht overeen met de menselijke huid. Je voelt er dan ook niets van dat de tape is aangebracht. Wel merk je gelijk een enorme pijnverlichting of zelfs dat de pijn is verdwenen.
Er wordt gebruik gemaakt van de elasticiteit van de tape ten opzichte van de elasticiteit van de huid, waardoor de tape een soort ‘liftende werking’ heeft op de opperhuid. Zo ontstaat er meer ruimte in het gebied van de subcutis, waar allerlei receptoren, bloed- en lymfevaatjes liggen. Door gebruik te maken van verschillende tape technieken, kunnen diverse effecten bereikt worden voor verschillende aandoeningen.

Na weefseltrauma reageert het weefsel met een ontstekingsreactie. Er ontstaat een lokale zwelling welke een drukverhoging geeft op het omringende weefsel. Door deze drukverhoging wordt de bloedcirculatie verstoord en de lymfeafvoer belemmerd, waardoor de druk op de pijnreceptoren toeneemt.
De liftende werking die de CureTape op de huid heeft, zorgt ervoor dat de onderhuidse bloedcirculatie verbeterd en de lymfe afvoer wordt bevorderd. De initiële lymfevaatjes kunnen zich door de drukverlaging meer openen. Dit komt exact overeen met de doelstelling van de manuele lymfdrainage. De druk op de pijnreceptoren neemt af, de ervaren pijn vermindert onmiddellijk. Automatisch maakt dat een meer fysiologisch bewegingspatroon mogelijk. Hieronder een foto van een enkel met oedeem en hoe MTC is toegepast.

Conventionele sporttape heeft als doel de bewegingsmogelijkheden te beperken. Bij het aanleggen van sporttape ontstaat een aanzienlijke drukverhoging, waardoor de bloedcirculatie en de lymfeafvoer beperkt worden. Dit heeft een vertragende werking op het herstel. Langdurige partiële of totale immobilisering van spieren of gewrichten veroorzaakt bovendien contracturen, waardoor behandeling nodig is om te revalideren van het herstel.
De antiallergische, ventilerende en huidvriendelijke eigenschappen van de benodigde CureTape zorgen ervoor dat de tape langere tijd achter elkaar gedragen kan worden. Er is zo een 24-uur per dag behandeling mogelijk, waardoor het herstel na weefseltrauma veel sneller kan verlopen.

Samenvattend kunnen de effecten als volgt ingedeeld worden:

1 spierfunctie verbeteren door tonusregulatie

2 belemmeringen in bloedcirculatie en lymfeafvoer opheffen

3 pijndemping

4 ondersteunen gewrichtsfunctie, door:

stimuleren van proprioceptie

correcties van de bewegingsrichting

vergroten van de stabiliteit

5 neuro-reflectoire beïnvloeding

Het toepassingsgebied mag breed genoemd worden. Nabehandeling van blessures, reduceren van ontstekingen of oedeem (vochtophoping), maar ook haematomen (bloeduitstortingen), houdingscorrecties, behandeling van klachten door overbelasting zoals RSI, tennis- of golfelleboog. Ook neuro-reflectoire beïnvloeding, bijvoorbeeld bij hoofdpijn, behoort tot de mogelijkheden, evenals profylactisch tapen.
Het Medical Taping Concept is een revolutionaire behandelmethode die fundamenteel verschilt van conventionele behandelmethodieken.